måndag 17 januari 2011

.:Tutorial för sytt kort:.

Hej bloggisar! ♥
Här kommer skriven tutorial som utlovat :)
-----------------
Jag fick en idé :)
Tänkte att ofta syr vi ju lite på våra alster och kort... Så varför inte sy lite till? Och det gick faktiskt riktigt bra!
Eftersom jag fotade "längs vägen" i det allra första försöket så fick jag modifiera lite under resans gång ;) Men jag ska försöka förklara så utförligt som möjligt så att ni förstår vad jag gjort.
1. Först tog jag fram lite papper, promarkers, sax, nål å tråd, fetvadd mm.
2. Sen klippte jag ut ett hjärta och skar till två remsor. Den tjockare remsan är 30x5,5cm (den är till hjärtat)
3. Jag bigade/falsade två längsgående "snitt". 1,5cm in från ena hållet och 2cm in från andra. Klippte sen små flikar på båda långsidorna mot denvikta kanterna. (se bild)
4. Limmade fast den ena (2cm) sidan på hjärtats undersida. (gör en snabbkoll innan och se till att din remsa räcker runt hela hjärtat. Annars förläng remsan eller minska storleken på hjärtat)
5. när jag vänt på det så såg det ut såhär..
6. Sen gjorde jag hål med en syl för att lättare kunna sy en söm utan att det blev snett eller svårt.
7. Sydde sen en söm i de förgjorda hålen runt om hela hjärtat.
Sömmen klar, andra "flikraden" invikt och dags att börja dekorera..

8. Tog ett vintrigt October Afternoon ark och snitsade till lite.
9. Inkade kanter, lite klipp med saxen...Och klart för att använda som dekorationer på mitt hjärta
10. Ritpapper, PRO Markers och lite fantasi Började rita en snirklig slinga....
11. färglade lite i brun/röda toner...
12. Klippte ut blomrankan och inkade kanterna på densamme litegrann...


Mellastick: Monterade ihop de små delarna från bild nr 8-9 och toppade med lite blommor. Fäste dessa med stjälken från minirosen genom hjärtat och limmade lite för att det ska sitta på plats.
Sen monterade jag blomrankan under/intill dekorations "blomman" och lät ändarna fortsatt hänga fritt.
Fyllde det lilla hjärtat med fetvadd och klippte sen ut en "baksida" till hjärtat och limmade fast


Ni som kanske undrar vad den andra remsan var till så skar jag av en smal remsa av den (ca 0,5cm) lindade den runt en penna och har sen satt den runt en miniros nere till höger på kortet. (sa ju det... lite modifieringar längs vägen)
Sorry att ni fick vänta.. Det kom lite emellan ;) Två barn, ett träningspass, en dusch å lite jobb... Men NU så! ♥
.:KRAM:.

1 kommentar:

Anonym sa...

Stort tack för att du tog dig tid att blogga din tutorial!!! Jag blev ruggigt sugen faktiskt, vi får se vad det blir. Ha det gott!!

Kram

01 09 10