torsdag 16 december 2010

.:Julkänslan i bilder:.

Jag satt idag på min lunch och funderade på det där med Julkänslan... Just innebörden av ordet. Det måste ju vara olika för alla? Eller...
För mig är det iallafall mer en känsla av värme, ro och nån form av spänning än tex paket och sånt. Jag har tex gjort över 35 julkort nu och inser att det är själva "görandet" som betyder nåt för mig! Och inte alls att sen få iväg dem tydligen ;) Men jag bestämde mig raskt för att hellre ta det lugnt, strunta i julporto (ta vanligt) och tom riskera att kanske ett kort eller två kommer fram först mellan Jul å nyår. Jag har bestämt att det inte gör nåt! ;) Jag har en stressfri jul i år :)
Så här nedan kommer bilder som för mig symboliserar Julen och hur den känns för mig just nu. Att stjärnan är med på båda är för att jag gillar den! Den liksom lyser varmt och ut i varje spets! DET gillar jag. Lite julkulor i en glasvas tillsammans med en ljusslinga lyser upp ett mörkt hörn... Å till sist den där känslan jag hade i kroppen efter glöggmingel hos grannen förra söndan med nybakat, sprakande brasa och lite glögg.
Kollage nummer två då med samma stjärna, ett inramat handmålat julkort som jag en gång målat i akvarell till min paps å som nu hänger hemma hos dem året runt som deras lilla "hustomte" ;) Och så sist men inte minst årets adventsljustake. I år har den betytt mer än något annat år. Barnen är så pass stora nu så att dom förstår det här med söndagarna i Advent, julen, julkalendern, julpysslet och tomten och hans nissar. Så för oss är det i år en stor sak att tillsammans tända dessa ljus varje söndag fram till Jul. En stund med familjen...
Så för er som ännu inte känner julstämningen... Tänd lite ljus, baka nåt juligt eller värm en lussebulle eller två så att doften sprids, skriv några julkort. Strunta i datumen och när de kommer fram! Skriv hellre en extra personlig rad på kortet ;) Den där som visar att man faktiskt bryr sig om.

Å för min del ser det ut att åter bli en kväll av pyssel ;) Sambon är insnöad änsålänge så vill det sig illa så är jag "snöänka" ikväll! ;) hihi...

Åter imorrn med dagens lucka! :)

.:STOR kram:.

4 kommentarer:

Ulrika Dans sa...

Du är så fantastisk och KLOK! Många juliga KRAMAR, Ulrika

Annette sa...

Mysigt..! Jag skall också pyssla i kväll, jag har ju en utmaning att klara av ;) Vi kanske hörs på mailen med litet peptalk :)
Kram

Kajsan sa...

Kram till dig Ulrika!
Och Annette -absolut! :)
Jag vill se dina resultat sen ;)
KRAM

Karin A sa...

Vackra bilder och kloka ord!
Här blir det också scrap hela kvällen. Ska färdigställa lite julklappar och skriva julkorten.
Ha en riktigt mysig kväll allihop!
Kram

01 09 10