tisdag 25 maj 2010

.:Tävlingsbidrag med detaljer:.

Ja ni kära vänner... Efter grubblande, filande av detaljer, vrid och vänd så blev de till sist klara.
Och nu ligger dom uppe för röstning på Allt Om Scrap. För dig som vill rösta, så finns länk HÄR.
Man röstar på sina tre favoriter och har jag tur ;) så kommer det en röst eller två åt mitt håll :)
Så in å rösta är ni rara ;)

Här kommer bilder och detaljbilder samt bakgrun och förklaringar till mina två finalistlayouter:

Utmaning 2: Skapa ett mästerverk.
Min Rubrik: "You are the wind beneath my wings"


Fotona på Andreas är mina favoriter.. Det stora är från dagen då vi för första gången fick veta att vi skulle bli föräldrar. (taget i smyg då han satt och läste...)

De tre små är från vår lång-resa till Thailand. I dem finns minnen för livet...
Så allt på denna LO har en tanke bakom... Bara för att det är just precis så... Så som han tar hand om mig och pysslar för att vår familj ska må bra.
Varje liten detalj spelar roll.




Fotot på mig är ett av Andreas favoriter.. (se nedan)
Örnen i ovankant figurerar som symbol för händelser där stora förändringar sker...
Vid ett fåtal tillfällen har jag stått vi ett fönster hemma eller ute på altanen och sett stora havsörnar segla in precis ovanför vårt hus.
(Riktigt mäktigt att få se dem på så nära håll)
Vid de senaste två tillfällena har det skett större förändringar i mitt och vårt liv. Ett vägskäl... En vändpunkt...
(slump kanske, men känslan finns där... Dom är vackra, ståtliga fåglar och för mig är det lyx att få se dem så nära då och då)

Så... När vi fick fria händer till ett mästerverk kände jag direkt att jag ville skapa om Andreas och om detta.
Så efter två timmars data jobb med bilden och ytterligare två timmar till att skära ut densamma med skalpell så får den nu agera dekoration i bakgrunden till denna layout.
De andra dekorationerna såsom metallbladen, de utklippta ramarna, pärlorna, pinsen är handplockat från olika ställen för att de var såna som kändes fina och speciella. Till just denna LO ville jag bara ha just det där lilla extra. Vilket iofs har lett till att layouten väger en hel del ;)
Pinsen, blommorna och ramarna är sen "pimpade" för att smälta in och få ett gemensamt uttryck.
Pinsen är målade med copics för att få rätt ton, blommorna är mistade med två olika glimmer mists och så även ramar och swirls.

Utmaning 1: Längtan.
Min rubrik: "Född med hjärtat vid havet"

Layouten är gjord om min dotter som likt sin mor och far älskar havet, skärgården och att åka båt.
Tur att mormor och morfar tar med oss ut ibland ;)


Text på LO:
Under hela vintern väntar du. Väntar på att våren ska komma
och bana väg för sommar, sol och värme. Du längtar så efter
att få gå ner till havet. -Mamma jag vill bara titta på vattnet... -Snälla...
Så när första vårsolen kommer vill du direkt ut och åka båt och bada i havet.
Men nu är det snart dax igen. Snart är det sommar igen... 2010
Längtan till havet har gått i generationer i vår familj. Min farfar tog mig alltid med ut och fiskade och badade på somrarna.
Sedan gick genen till min far. Han byggde sin första egenritade båt när han var 14år. Idag jobbar han med just det.. -Bygga båtar.

Så det fakum att barnen blir influerade kanske inte är helt underligt? ;)
För att skapa känslan av arv och generation i min LO har jag använt gamla bokblad.
Fick dessa av en kär vän som i sin tur fått två böcker av en vän vars farfar hade en sommarstuga vid havet.
Kanske låter långsökt, men jag gillar detaljer, historien bakom och här var det gemensamma nämnare som
"vid havet, farfar och gammalt". Det gillade jag.

Fjärilarna är med för att Nova utbrister så fort hon får syn på en på våren...
-Åh... mamma en citronfjäril! -Men då är det VÅR nu? (ibland har hon tur så att det också är just en citronfjäril! ;))




Ja.. Så var det med det... Nu bara vänta och se vad jury och svenska folket tycker ;)
En sak är då solklar iaf... Efter en kväll av scrap med dottern igår så vet jag nu med säkerhet att jag valde rätt dekorationer till hennes LO... *skratt* -Allt hon gillar! Dvs; rosa, blommor, bling och generellt fina och gärna glittriga saker! hihi...
Där satt hon, pillade ihop en LO, gick loss i mammas blomlådor, spanade efter rosa och glitter! Totalt inne i vad hon pysslade med. Resultat: Mamman får nog beställa lite nytt... stora rosor var minst sagt poppis ;)
Nu vill jag bara önska er en fortsatt bra dag och en trevlig vecka!
.:STOR kram från mig:.
och som sagt... gå gärna in och lägg din röst :)
KRAM

12 kommentarer:

susanne´s smulor sa...

Vinner du inte med detta så vet inte jag!! ska absolut lägga min röst på dej. Jätte fina bidrag har du gjort. Lycka till!
Kram sussa

Marie Gustafsson sa...

HELT underbara!!
Kram!

/MarieG

Tessalonika sa...

Fantastiska layouter!!
Lägger min röst på dig;)
Kram Tessan

Anonym sa...

Dina Los är helt underbara,,, och som alltid med massor av tanke och värme bakom.
Vet hur det är det där med barn som också vill pyssla. Allt glitterlim är ständigt slut, blommor är fastlimmat både högt och lågt inte bara på papper. och stämplade bilder färgläggs i rasande fart... men de är glada, de är kreativa, och de gillar mammas hobby, både att scrappa med, scrappa till oche det att titta på vad mamma scrappar... någonstans måste det ju vara bra att de gör slut på det mamma samlar på sig i horder...

KRAM

Anonym sa...

Va spännande! Jag har varot inne och tittat men har inte bestämmt mig för vilka jag ska rösta på än. De är ju så underbara bidrag. Och dina ligger högt uppe. Kram

A'laEmmeli sa...

Tack så mycket för din värmande kommentar!!! Sååå underbara alster du gör! Mästerverket som du gjort va verkligen ett mästerverk helt orginellt, har aldrig sett något liknande! Jätteroligt oxå att läsa hur du skapat och all tanke som ligger bakom oxå! Önskar dig all lycka till i tävlingen du är en så värd vinnare! Kram Emmeli

Fia sa...

Vilka underbara alster du skapar!
Helt fantastiska!

Kram, Fia

Zarah sa...

WOW! Du är gryyyymt duktig!

badanka sa...

du är en VINNARE:)

Ulrika aka LillBlomman sa...

Otroligt fina vännen! Alla tre men den första är helt fantastisk! Inget liknande har skådats förr, nytänkande och teatraliskt vacker, kan man säga så? Det ska vara positivt i alla fall:)
Du är fortfarande en av mina två favoriter!!! Lycka till! Kramar!

webmosterhelene sa...

Ja, de här är verkligen underbara!! Så fina!! Kram

Malin ~ Lillpiga sa...

Ving-layouten är nog fasen bland de snyggaste jag sett någon gång...*dör av imponering* (om det finns et sånt ord, annars dör jag ändå)

01 09 10