torsdag 18 mars 2010

.:Bra Boken:.

Jag har skapat mig en ny ”Bra Ha/Må Bra” bok :) Den är nummer tre i raden hemma hos mig. För några år sen läste jag i en kvälltidning med ”må bra” tema om denna ”Bra Boken” Säkert är Ni många som redan vad jag pratar om, men för den som inte vet så kommer lite mer info här.

Må bra boken är en anteckningsbok som från början är tom. Så varje kväll tar man fram den och väljer ut tre saker som man gjort under dagen som varit bra. Sen kan man utöka den med fler saker om man vill. Jag har också lagt till "tre tack". Och sen etiketter med utropstecken efter på det jag gjort..
Som tex: Bra att jag ringde mormor och småpratade idag -omtänksam!

Och till tack avdelningen: Tack för att jag inte missade bussen i snöstormen.
Eller: Tack för att jag hittade extra tålamod idag.

Dessa små rader av glädje och tacksamhet startar en positiv tankeprocess i hjärnan och redan efter ett par dagar märker man skillnad i humör och tänkande. När man avslutar sin dag genom att förmå sig själv att tänka på bra saker man gjort under dagen så tar man det med sig under natten och ger nästa dag en riktigt bra start.. Så scrappa, skriv och låt glädjen få komma upp till ytan ;)

Ju mer man regelbundet tänker på positiva saker man uträttat eller känt i vardagen, desto mer glädje känner man. Hjärnan lär sig att tänka positivt istället för att hellre tänka negativt.

Och så här ser min nya ut:


Lite fjärilar, blommor och bling... -Känner ni vårlukten? ;)

Och lite avslutande glada ord när jag stänger igen boken...
Ha en jätte bra dag och trotsa gråvädret och leta istället efter små små tecken på att våren är på väg ♥
.:KRAM:.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Den va ju jättefin!! Bra idé också, såklart när det är en bra bok..hihi! kram

Gurkiss Scrappande sa...

Verkligen en toppen bra ide. Jag har gjort en sådan bok också nu :)
Jag behöver verkligen de..

Ha de gott.
Kram Gurkiss

01 09 10