tisdag 4 december 2012

.:Pysselrummet:.

Sådärja! ;) Efter en dag med en hel familj hemma med små elaka baciller kommer nu till sist lite bilder som utlovat.
 
Nu... Äntligen kan jag öppna en dörr, kliva in, dra igen den bakom mig om jag vill och bara försvinna för en stund... Försvinna in i en värld av färger, papper och fri kreativitet när den är som bäst! Mitt pysselrum... Min oas ♥ 
Ett stort fokus i rummet ligger på "förvaring". En vägg med fyra garderober bakom skjutdörrar, en expedithylla och väggen ovanför skrivbordet är fylld av hyllor. Än är det fortfarande "rörigt" i hyllsystemen, men det får växa fram med tiden. Eftersom allt har bott i väskor och lådor ett bra tag nu så är jag inte van att kunna ge var sak sin plats.
Så när projekt sortera saker drog igång så såg det bokstavligen ut som en bomb detonerat inne i rummet!!! Allt utspritt i rummet i hopp om att hamna i sin grupp/kategori och därefter få en alldeles egen plats. Troligtvis kommer jag att leta mig fördärvad sen när jag vill ha sakerna?! *skratt*
(expedithyllan)
(ovanför skrivbordet)
(garderobsväggen)

Jag är supernöjd med att ha alla stämplar samlade och sorterade. Det kommer att bli SÅ mycket lättare OCH roligare att ta fram och använda nu. Allt jag behöver är bara lite mer tid! ;)
(pärmarna med stämplar)

På skrivbordet står en stor rund "snurrplatta" där jag har ställt allt jag använder mest. Fästprodukter såsom tejp, lim, gluedots, 3D kuddar etc. Saxar, pennor... Äh! Ni fattar ;)
Plattan är hand gjord av min morfar till min mormor. Gediget gjort med kullager så att den snurrar mjukt och så är den precis "lagom" stor ;) Mormor fick den till sina blommor som stod i ett hörn. Svårvattnat tänkte nog morfar och tröttnade troligtvis på att höra muttrandet varje gång det skulle vattnas? hihi... Så han fixade problemet med att göra en stor snurrande platta!
Så från att ha varit en omtyckt möbel med mormors bästa blommor på så har den nu en snarlik fuktion hemma hos mig. MINA favoritsaker står där nu och är extremt lätta att komma åt ;)  
 
Det måste väl kvalificera som god återvinning? Jag tror iallafall att morfar skulle vara glad över att något han konstruerat fortsatt används och får nytt liv.
Så varmt tack till mormor och morfar för den fina och praktiska snurran helt enkelt.

Nu över till nästa:
Stansar, stansar och åter stansar.... Dessa skrymmande, svårstaplade och grymt fantastiska saker! :D

Jag hade flera idéer till förvaring för dessa. Men efter mycket om och men valde jag tavellist ovanför skrivbordet. Av 4 olika anledningar faktiskt.
Ett: nära till hands. Annars kommer jag inte att använda dem så som jag vill.
Två: synliga. Av samma anledning som ovan...
Tre: lätta att flytta fram och tillbaka. Där föll alltså "stång" principen.
Fyra: Då stansarna är från olika tillverkare så går inte alla att "hänga" snyggt på sättet man kan hänga stansarna från Martha Stewart.
Så med denna låååånga utläggning så vet ni nu hur och varför jag valde som jag gjorde ;) Känns smått oroväckande nu när jag tänker efter hur mycket tid och research jag lagt ner bara på dessa stansar?! *skratt* Var det värt det?! Mitt svar: -Jajemen! ;)
Okej... Sista för idag... Stickles och pearlmaker...
Japp, jag erkänner! Jag har även här letat bilder, surfat Pinterest, Facebook och Google för att hitta alla möjliga lösningar på hur man kan förvara sina kära glittriga ting...
Magneter uppe under ett hyllplan, bräda med borrade hål, resår uppspikad i lagom stora hylsor, olika ställningar i form av kakfat, lutande ställ etc.
 
Men... Alla har EN sak gemensamt: flaskorna förvaras uppochner. Jag har också haft mina så tills nu. Ett problem bara. När man MINST anar/vill så har det blitt smått övertryck i den lilla flaskan och när man lite fint ska dutta dit LITE så händer det.... -Blurp!! 
Det kommer plötsligt och oväntat mer än man tänkt sig och behagar dessutom komma ut fortare än man beräknat :/
Så vis av lärdom bestämde jag mig för att nu tänker jag ha dem stående. Sen får vi se hur det funkar :)


Lagom trötta på mig nu? ;) hihi...
Sorry. Men som sagt.... Jag har inte bloggat på länge och det är liksom rätt kul! ;)
Må gott där ute i ett vintrigt Sverige.
Nästa inlägg blir lite av pyssligare slag... Med tutorial å allt ;) Fixar det ikväll och ser till att det ligger där och väntar imorgonbitti ♥
.:Varm kram:.
/Karin

3 kommentarer:

Åsa/asamia sa...

WOW vilket fint rum du fått till! Gillar dina förvaringar och jag är säker på att morfar hade blivit superglad om han såg att du använder hans fina rullplatta till ditt rum. Perfekt!
Hoppas du får skapar-ro och massor av inspiration av att kunna sitta ifred och SE alla dina fina saker.
Kram

Pernilla ~Pillan~ sa...

Åh, så jättefint pysselrum du fått till! Visst är det underbart att få till förvaring som fungerar som man tänkt sig? Själv har jag tyvärr inget rum för detta utan får fördela alla förvaring så snyggt det går... Får iallafall motion när jag får gå hit och dit för att hämta sakerna ;-). Snöiga hälsn Pernilla

Iffa ...... sa...

Hej!
Vilket härligt scraprum du har!!!!
Så mycket saker och så mycket smart och bra förvaring =)
Ja, att ha stämplarna i ordning är nästan ett måste för att orka ta fram och leta, har börjat fundera på en ny förvaring till mina....men det är ju ett stort projekt att ändra så tar ett tag innan man orkar ta tag i det.
kram Iffa

01 09 10